Bakan Uraloğlu: “Zengezur Koridorunu ulusal ağımıza bağlayacak yeni demiryolu inşa edeceğiz”
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Zengilan’da düzenlenen panelde yaptığı konuşmada, “Ülkemizin doğusunda yeni bir bağlantı olarak Zengezur Koridorunu ulusal ağımıza bağlayacak yeni bir demiryolu inşa edeceğiz. Bölgemizi barış rotası haline getirmek için çalışıyoruz.”
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Azerbaycan’ın Ermeni işgalinden kurtardığı Karabağ’ın Zengilan şehrinde düzenlenen Transit Koridorların Oluşturulmasına ilişkin “Avrasya’nın Potansiyelinden Faydalanmak” konulu panele katıldı. Panelde konuşan Bakan Uraloğlu, Doğu-Batı bağlantısının geliştirilmesi kapsamında inşa edilen Bakü-Tiflis-Kars demiryolu hattı ile Asya ile Avrupa arasındaki Orta Koridor’un demiryolu bağlantısını güçlendirdiklerini belirterek, şunları söyledi: , “2053 vizyonumuz doğrultusunda Asya, Avrupa, Afrika ve Orta Doğu arasında artan ticarete paralel olarak taşımacılık.” Temaslarını artırmayı hedefliyoruz” dedi.
“İkinci demiryolu bağlantısını kuruyoruz”
Bakan Uraloğlu, “Demiryolu altyapısının geliştirilmesine önemli bir pay ayırdık. Hem Asya’dan hem de Orta Doğu’dan yük akışının sorunsuz bir şekilde sağlanması amacıyla Asya ile Avrupa arasında ikinci demiryolu temasını kurduk. Kıtalara, Marmaray’dan sonra Yavuz Sultan Selim Köprüsü ile ulaşacağız.” Artan demiryolu potansiyelini dikkate alarak ikinci bir demiryolu geçiş noktasının kurulması konusunda Bulgaristan ile Mutabakat Zaptı imzaladık. Komşu ülkelerle ulusal demiryolu ağımız arasındaki ilişkilerin geliştirilmesine yönelik çalışmalarımız devam ediyor. Türkiye olarak ülkemizin doğusunda, batısında ve güneyinde yeni bağlantı noktaları oluşturduk. Bunu başarmak için tüm gücümüzle çalışıyoruz ve Akdeniz, Ege Denizi ve Karadeniz’deki limanlarımızla bu ilişkilerimizi destekliyoruz” dedi.
“Orta koridorun demiryolu bağlantısını sağladık”
Bakan Uraloğlu, “Doğu-Batı iletişiminin geliştirilmesi kapsamında gerçekleştirdiğimiz Bakü-Tiflis-Kars demiryolu sınırıyla Asya ile Avrupa arasındaki Orta Koridor’un demiryolu bağlantısını sağladık. Eylem planlarını belirliyoruz. Orta Koridoru bölge ülkeleriyle birlikte destekliyoruz.Aldığımız kararları hayata geçirecek adımları da takip ediyoruz.Ülkemizin “Doğuda yeni bir bağlantı olarak Zangezur’u birbirine bağlayacak yeni bir demiryolu inşa edeceğiz. Ulusal ağımızın koridoru. Zengezur’un bölgemizin barış rotası olması için Azerbaycanlı kardeşlerimizle yakın işbirliği içinde çalışıyoruz” dedi.
“İhtiyacımız olan iki şey samimiyet ve işbirliğidir.”
Bakan Uraloğlu, “Ticaretin tüm gereklerini yerine getiren, gerekli ulaşım altyapısında sorun yaşamayan bir taşımacı rahatlıkla taşıma yapabilir mi? Maalesef hayır ama neden? Karayolu taşımacılığında ikili ve transit taşımacılığı serbestleştirmedik, ezdik” dedi. Şoförlerimiz vize sıkıntısı çekiyor ve demiryollarında birlikte çalışabilirlik konusunda gerekli adımları atmadık.” “Çünkü biz gereken önlemi alamadık. Bu sıkıntıları ortadan kaldırmak için ihtiyacımız olan iki şey samimiyet ve iş birliğidir” dedi.
“Ulaştırma Bakanları Kurulu’nun aldığı ilk karar demiryolu çalışma kümesinin kurulması oldu”
Bakan Uraloğlu, “Ülkemizin doğusunda ve güneyinde demiryolu ile transit ulaşıma yönelik ağlarımızı hızla geliştirirken, taşıyacağımız yüklerin batı sınırlarımızda kalmasını istemiyoruz. Geçtiğimiz yıl Ulaştırma Bakanları Konseyi’nde Türkiye, Bulgaristan, Macaristan ve Sırbistan olarak bu kurulda ilk olduk. Demiryolu çalışma kümesinin kurulmasına karar verildi. Yükün ulaşımının sağlanması için muhataplarımızla ortak eylem planı üzerinde çalışıyoruz. Türkiye’den sonra da devam ediyor.Şunu söylemek istiyorum ki, ticaretin temposuna ayak uydurabilmek için yeni zorluklar yaratacak uygulamalardan kaçınmak ve mevcut zorlukları acilen ortadan kaldırmak gerekiyor.Türkiye olarak bölge planlamaya büyük önem veriyoruz. Ulaştırma sektörüne milyarlarca dolar yatırım yapılıyor ama biliyoruz ki tüm bölgenin ulaşım altyapısının gelişim hızı aynı oranda olmazsa planlamada koordinasyon eksikliği nedeniyle ortaya çıkacak darboğazlar, ulaşımın önüne geçecektir. Bu yatırımların verimli kullanılması. O yüzden yatırımlarımızı birbirimizin farkında olarak yapmalı ve birlikte planlamalıyız” dedi.
“Kalkınma Yolu Süveyş Kanalı’nın alternatifi değil, biz rakip değil, farklı bir rota yaratıyoruz.”
Bakan Uraloğlu, panelde yaptığı konuşmanın ardından katılımcıların sorularını yanıtladı. “Türkiye, Irak’la birlikte, Irak’ın Basra ilinden kendi sınırına kadar uzanan, Asya ile Avrupa arasındaki seyahat süresini kısaltacak ve ülkeyi bir geçiş merkezi haline getirecek kara ve demiryolu ulaşım koridoru inşa edeceğini duyurdu. Bu koridordaki vizyon ve burada Ortadoğu’da olduğunu mu düşünüyorsunuz? “Bunu koridorun bir uzantısı olarak mı görüyorsunuz? Süveyş Kanalı’na rakip olur mu?” sorusunu Bakan Uraloğlu şöyle yanıtladı:
“Ulaşım koridorlarına verdiğimiz büyük değer çerçevesinde, Akdeniz, Ege Denizi ve Karadeniz’deki limanlarla yeni temas noktaları kurmak ve bu temasları desteklemek için çalışıyoruz. Ülke olarak sadece karada değil, limanlarda da planlarımızı sürdürüyoruz. Doğu-Batı hattında ama aynı zamanda Kuzey-Güney ekseninde de varız.Herkesin bildiği gibi Basra Körfezi’ni Türkiye üzerinden Avrupa ve Orta Asya’ya bağlayacağız.Sayın Cumhurbaşkanımız ve Irak Başbakanımız da gereken iradeyi göstermiştir. Bu amaçla hem Irak’la hem de diğer bölge ülkeleriyle yakın iş birliği içindeyiz.Öncelikle şunu belirtmek isterim ki Kalkınma Yolu Süveyş Kanalı’nın alternatifi değil, biz rakip değil, farklı bir güzergah oluşturmak. Kalkınma Yolu olarak adlandırılan bu yeni güzergah, Irak tarafında yaklaşık 1.200 kilometre çift sınır demiryolu ve otoyolun üretimini içeriyor. Türk tarafında ise milli “Gerekli teknik çalışmaları tamamladık” Demiryolu ve karayolu ağımızı yaklaşık 130 kilometre demiryolu ve 300 kilometre karayoluyla birbirine bağlamak için çalışıyoruz.”
Bu koridoru Merkez Koridor’a destek olacak bir çalışma olarak görüyoruz.”
Bakan Uraloğlu, Kalkınma Yolu’na verilen değerin Orta Koridoru destekleyecek bir proje olduğunu belirterek, “Çünkü Batı Afrika’dan Güney Asya ve Orta Doğu’ya kadar olan bölgedeki yüklerin ulaşımına önemli kolaylık sağlayacak. Avrupa ve Orta Asya Gelişme Güney Asya’daki bir kargo, Irak’ın Faw Limanı’ndan sonra tek gümrük noktasından geçerek ve mod değiştirmeden Avrupa sınırlarına ulaşacak.Bu kolaylığın, ek gümrük geçişlerinin ve beraberinde gelen mod değişikliği yükümlülüklerinin alternatifi yok. diğer seçenekler ciddi anlamda maliyet ve zaman artırıyor.Aynı şekilde Kalkınma Yolu sayesinde Körfez Ülkeleri ile Orta Asya arasında uygun yeni bir hat oluşacak.Biz bu güzergahı çok önemsiyoruz.Kısacası bu koridoru bir çalışma olarak görüyoruz. Merkezi Koridor’u destekleyecek, bölgenin ulaşım bağlanabilirliğini ve transit ulaşım potansiyelini güçlendirecek. “Ulaşım koridorlarının kesişim noktasında olduğumuzun bilinciyle, en verimli çözümleri en verimli şekilde hayata geçirme kararlılığında olduğumuzu vurgulamak isterim. ortaklarımız” dedi. – ZENGİLAN